Interiör Arkitektur
Tele2 - Aktivitetsbaserat kontor i världsklass med stolta medarbetare
Tillsammans med Tele2 har vi utvecklat ett nytänkande kontor anpassat till ett dynamiskt telecombolags snabba och agila arbetssätt. Med fokus på samarbete, kommunikation och en stor dos utmanande lekfullhet, samt med Tele2:s ambition att ”leva som vi lär”, har vi gestaltat 23 000 kvm kontorshus i Kista - från fasadens utformning, planlösning och inredning, till specialritade möbler och detaljer. Resultatet är ett välfungerade aktivitetsbaserat kontor i världsklass.
En arbetsplats som både fungerar optimalt, är kreativ och visar på företagets strategiska arbete stod på önskelistan när Tele2 skulle få ett nytt huvudkontor. Bara 42% av medarbetarna var nöjda och 24% var stolta över att ta emot besökare till Tele2:s tidigare kontor. Endast 38% av de anställda satt vid sitt skrivbord varje dag. Det nya kontoret skulle därför bli mer funktionellt, bättre anpassat efter verkligheten, etablera ett mer mobilt sätt att arbeta, samt avspegla företagets strategiska riktning.
Resultatet blev slående. Efter flytten till det nya kontoret var 98,7% av de anställda stolta över att visa upp arbetsplatsen och uppfattningen om medarbetarnas produktivitet hade ökat med 26%!
Att övergå helt till aktivitetsbaserat är en stor och komplex utmaning för ett kontor på 23 000 kvadratmeter och sju våningar för 1800 anställda. För att få hela kontoret att erbjuda dynamiska och kreativa kontorsmiljöer som stödjer många olika situationer och kompetenser krävs samarbete, välfungerande logistik och tydliga lösningar.
En stor utmaning var att skapa en variationsrik miljö som är både seriös, funktionell och inspirerande. För att medarbetare och besökare ska vilja röra sig i huset är det variationsrikt inrett och tydligt indelat i zoner utformade efter olika teman för att inspirera och stärka variationen. Samtidigt finns det en röd tråd i byggnaden som bidrar till en fungerande helhet. Sammantaget har vi skapat ett kontor i framkant med en speciell känsla och dynamik - allt från fasaderna till de specialritade blomlådorna andas Tele2.
Samarbete, prestigelöshet, samt kontinuerlig och öppen kommunikation har varit nycklar till framgång för att få ihop alla kvadratmetrar, kompetenser, 95 olika möbelproducenter, över 1000 unika produkter, regelverk och dokumentation. För att ett sådant här kontor ska fungera krävs att slutanvändarna är involverade i processen. I den engagerade projektgruppen fanns hela tiden en vision och en vilja att ständigt utveckla konceptet i dialog.